Egy barátnőm, Kriszta mutatta nekem ezt az ötletet, aki egyedül neveli a fiát, így nemigen teheti meg, hogy csak és kizárólag a pozitív érzelmeit fejezze ki. A szakemberek is egyetértenek abban, hogy a gyerekeknek szükségük vannak határokra. Kovács László szerint ha határozott, fegyelmet váró szülői magatartás elfogadással és önállóságra való buzdítással párosul, az önálló, kiegyensúlyozott és felelősségteljes személyiséget eredményez. Kellenek tehát a keretek - ha ezek nincsenek meg, a gyerek egy számára érthetetlen világban bolyong, de emellett arra is szükségük van, hogy legyen választási lehetőségük, döntési szabadságuk bizonyos kérdésekben. A smiley-s, vagy magyarra fordítva mosolyjeles rendszernek az az egyik előnye, hogy kifejezi a jónak és rossznak ítélt helyzeteket, de nem büntet, valamint hagy mozgásteret a gyereknek.
No de térjünk a lényegre, ami annyi, hogy csinálunk egy kis táblázatot a gyermeknek, az egyik oldalra a mosolygós fejek, a másikra pedig a szomorú fejek kerülnek, s ezt kitesszük a falra. Amennyiben pozitív dolgot cselekszik, például jó jegyet hoz, elolvas egy könyvet, segít a házimunkában, vagy gyorsan öltözik reggel, akkor mosolygós jelet kap meghatározott mennyiségben, ami már önmagában is differentálja a dolgokat, és segít eligazodni a gyereknek, hogy minek mekkora súlya van. Ha többet segít otthon, akkor több mosolygós jel jár. Vagy ha főtárgyból/témazáróért kap ötöst, az több vidám smiley-t ér, mint az, ha kap egy "potyaötöst".Ugyanez a rendszer a szomorú smiley-k esetén. Ha csak otthonfelejtette a tesicuccát, az nem egyenértékű azzal, mintha nem tanult a dolgozatra. No és persze az sem, hogy hármast, kettest, vagy egyest hozott. (A rendszernek természetesen úgy van értelme, ha a szülő figyelembe veszi a gyermek képességeit is, és a szorgalmat pluszban értékeli, vagy a lustaságból fakadó hiányosságokat másképp könyveli, mintha mondjuk képességbeli hiányosság, vagy egyéb külső ok, pl. korábbi betegség miatt kap rossz jegyet.) Hiszti, vagy "süket fülek" eseténszintén kifejezhetjük a nemtetszésünket szomorú fejjel.
A mosolygós fejeket különböző kellemes dolgokra lehet beváltani, a szomorú fejek viszont önmagukban nem eredményeznek semmilyen büntetést, mindössze mosolygósokkal lehet kitörölni őket. Ha például valamiért van a gyereknek egy szomorú smiley-ja, és kap kettő mosolygósat, akkor egy eltörli a szomorút, a másik pedig felkerül a táblára.
Bármilyen módszert eszközölhetünk: nekünk egy teljesen egyszerű papíron van feltűzve a táblázat a két lánynak a szobaajtó belsejére, mások kitűzhető faliújságot, vagy mágnestáblát használnak. A gyermek is részt vehet az elkészítésében, így jobban tudatosodik benne az új rendszer bevezetése.
A mosolygós jeleket tehát kölönböző meghatározott dolgokra lehet összegyűjteni. Ezt mindenki maga szabja testre (vagyis családra/gyerekre). Alábbiakban néhány példa, amit nyugodtan alakítson mindenki kedvére:
- Rövid film 2 smiley
- Hosszú film 3 smiley
- Felolvasás könyvből 2 smiley (ha élveznék és választanák, adnám nulláért is :))
- Fagyizás 7 smiley
- Játszótér 10 smiley
- Játék a számítógépen 3 smiley
- Kávézó 15 smiley
- Étterem / pizzarendelés 25 smiley
- Mozi 25 smiley
- Ajándék 25 smiley (meghatározott értékösszegig választhat valamit, vagy lehet meglepetés is igény szerint)
A lista természetesen bármeddig, bármivel bővíthető, érdemes bevonni a gyerekeket, hogy mik azok a dolgok, amiket szívesen felvennének ide. Kriszta módszere után mi ezeket a beváltási lehetőséget lerajzoltuk és kitűztük a tábla mellé, hogy a gyerekek vizuálisan is lássák a motiváló lehetőségeket. Plusz jutalom lehet, ha a mosolygós jelek helyett cukormentes édességeket gyűjt a gyermek, amit szeret, és beváltáskor eheti meg (hiszen azelőtt még vehetünk el belőle szomorú smiley esetén). Természetesen ez úgy hatásos, ha máskor nem kap egy zacskó ugyanilyen finomságot, hanem ezt csak a motivációs rendszerünkhöz tartogatjuk.
apasztalatok:
Kellett egy kis idő, mire a lányok is és mi is kitapasztaltuk a smiley-s módszer megfelelő használatát. Az elején inkább büntetésnek, mint jutalmazásnak élték meg (pedig elsősorban nem szomorú fejecskéket kaptak...). Nekünk is meg kellett tanulnunk, hogy a lehetőségekhez képest bőkezűen jutalmazzuk őket, így kevésbé fognak stresszelni, és elkezdik élvezni. Időközben változtattunk azon is, hogy mit mennyi smiley-ért lehet beváltani, tehát magunkra kellett szabni. Most már élvezik és lelkesek, bármit segítenek, jön a kérdés, hogy ezért hány smiley jár? Érdekesség, hogy nálunk jobban bevált, mint a pénzjutalom, valamiért sokkal inkább lelkesek a mosolyfejekért. Most a tanév kezdete előtt felajánlottuk nekik, hogy hasonló rendszerben mind zsebpénzt, mind pedig mosolyjelet kaphatnak a jegyekért, de a rosszjegyekért pénzlevonás jár arányosan. A nagyobbik azt választotta, hogy marad a smiley-knál önmagukban, a kisebb pénzt is kérne mellé (érthető, hisz alsó osztályos, ahol egyszerűbb a jó jegyek termelése). Mióta megvannak a smiley-k, kevésbé állnak sorba zsebpénzért bármilyen házimunka esetén, örülnek önmagukban a táblázatos jutalmazásnak. Már csak ezért is örülünk, hogy bevezettük!